Saturday, May 26, 2007

Kou

“Koud he?”
“Nou.”
“En zo vroeg voor het seizoen.”
“Zeker.”
“Ongekend.”
“Zeg dat.”
“Hoeveel graden zou het zijn.”
“Ja..”
“Graadje of 5?”
“Oh zou kunnen.”
“Maar schaatsen zal het wel weer niet worden dit jaar.”
“Wie weet.”
“Echte kou kennen we niet meer tegenwoordig.”
“Nee..”
“Ik weet nog goed, in mijn jeugd, nou jongen, toen hadden we het koud! Rijp op de binnenkant van de ramen ’s morgens. Tenen verkleumd onder de dekens, je adem die als wolkjes om je heen drijft en je dekbed een dampende haven tegen de kou.”
“Aha.”
“’s Morgens de kachel in de keuken weer opstoken om het huis beetje warm te krijgen. Nee, kou kennen we niet meer tegenwoordig.”
“Ik geloof het.”
“Maar toch, vorige week. Vorige week is mijn man overleden en weet je jongen? Ik heb het nog nooit zo koud gehad.”
Allebei blazen ze wolkjes uit.

No comments: